Grote stappen, snel thuis.
Aankomende zondag doe ik (Abe) sinds lang weer mee aan een hardloopwedstijd, maar daar gaat deze blog niet over. Het gaat over de grote stappen die we met VANL in de afgelopen periode gezet hebben. Er is veel te melden.
De context is er
Wat beïnvloedt de rijtijd en punctualiteit? Sneeuw, werkzaamheden, evenementen, incidenten? Waar we in 2021 nog spraken over het inventariseren van beïnvloedingsfactoren en het zoeken van data daarvoor, hebben we inmiddels de belangrijkste databronnen aan boord. We hebben het niet over een eenmalige download, maar over processen die automatisch dagelijks de bronnen controleren op wijzigingen, en de data in een goed gemodelleerde database wegschrijven. Deze contextdata en de koppeling aan de OV-ritten is beschikbaar voor onze klanten.
Voor de techneuten: We hebben een data lake, met per datasource een aantal raw datavaults waar brondata gevalideerd en gehistoriseerd worden en een business vault waar de context-data volgens business rules gekoppeld is aan de OV-data. We gebruiken daarbij de modernste tools zoals eXtractorONE en modelleringstechnieken zoals DataVault 2.0. Hiervoor hebben we het masterdata-deel van onze Transmodel database opnieuw gemodelleerd in DataVault 2.0 modellen.
OVContext.nl per 1 maart live
OVContext.nl is een website waar je van OV-Nederland zowel de grote dynamiek als de individuele details kunt zien en visueel kunt naspelen. Kies een datum en tijd en je ziet de stand van het OV op dat moment, inclusief context-lagen die je aan en uit kunt zetten. Mocht je op 1 maart direct toegang willen, laat dan op de website jouw e-mailadres achter, en we maken automatisch een user voor je aan.
TMWalker4 bevat nu ook context
TMWalker, al meer dan 15 jaar dé OV-analyse tool, is op diverse punten in de Architect uitgebreid met context info. Zowel bij selecties en als toelichting bij uitkomsten. Bijvoorbeeld bij punctualiteit, rijtijd, homogene periodes en passeermomenten, maar ook bij boeteberekeningen, bezettingsgraad en HB. We verzorgen met plezier een demo.
De TMWalker4 Miner is er
Met de komst van de Miner in TMWalker4 zijn sterke en vooral praktische Process Mining mogelijkheden toegevoegd. De Miner toont hoe een proces daadwerkelijk verloopt, onder welke omstandigheden er afwijkingen ontstaan en welke resources betrokken zijn bij de afwijkingen.
Het is enorm tijdbesparend bij het documenteren van bedrijfsprocessen in kwaliteitshandboeken, ISO certificerings- of audittrajecten. Anderzijds helpt de tool bij het prioriteren van procesverbeteringen en zijn de business revenuen makkelijk te berekenen.
Het is een tool die overal op toepasbaar is, van het rijden van OV-ritten, produceren van automatten, de AO van goedereninkoop tot het uitdelen van bouwvergunningen bij een gemeente.
Het is ons gelukt om de gebruiksdrempel van de Miner zo laag te krijgen dat je geen data scientist hoeft te zijn om de app te gebruiken, dat blijft veilig “onder de motorkap”. Iedere bedrijfskundige of vervoerspecialist is in staat om de data te selecteren en de uitkomsten te interpreteren.
Voor de techneuten: Aan de hand van een eventlog richt de Miner zich met een fuzzy mining algoritme op exploratory data en process analysis. De verkregen dotted charts en procesmodellen kunnen binnen TMWalker met andere gebruikers gedeeld worden. Voor Openbaar Vervoer zijn standaard eventlogs beschikbaar van alle vervoerders in Nederland. Voor manufacturing is een MES systeem beschikbaar om de events te genereren. Eventlogs kunnen met behulp van de TMWalker4 File Processor geïmporteerd worden. In een latere fase wordt ook conformance checking en het vergelijken van analyses er aan toegevoegd.
En de toekomst?
Zoals we in februari 2021 al aankondigden is de volgende stap; het met AI maken van een vervoersmodel, zodat we aan dat model vragen kunnen stellen over het OV van morgen. “Wat gebeurt er met het OV als je weet dat het morgen een sneeuwdag gaat worden?” Daar gaan we dit jaar mee aan de slag.
Meer weten? Stuur een email naar info@vanl.nl en we nemen contact op.
0 reacties