NeTEx: we zijn onderweg
NeTEx (let op de hoofd- en kleine letters) staat voor “Network and TimeTable Exchange” en is een technische standaard om dienstregelingen en aanverwante informatie in XML uit te wisselen. OV-Nederland gebruikt nu nog een csv-formaat, maar is aan het overschakelen naar xml om beter aan te sluiten bij deze Europese standaard. Zie deze YouTube video voor meer informatie.
Net zoals veel andere afnemers van OV-data is VANL aan de slag gegaan met NeTEx. We hebben er bewust voor gekozen om in deze projecten een volgende rol aan te nemen. Het afgelopen jaar zijn we vooral bezig geweest met een productieplanningsmodule voor onze manufacturing tak. Maar we lezen de notulen van de architectuur werkgroep met interesse. De lijngeldigheden en dienstregeling overgangen van versie 9.2.0 hebben we getackeld. De voertuig(kenmerken) van versie 9.2.1 zijn ook niet spannend.
Het flexvervoer daarentegen, volgen we op de voet. De ritreserveringen en de flexibiliteit in de lijnen, routes, vertrektijden en in-/uitstappunten maken dat het behoorlijk dicht in de buurt komt van taxi vervoer. Aan de andere kant willen we in TMWalker het flexvervoer vervoerkundig goed kunnen analyseren / voorspellen, zoals dat met een dienstregeling gebeurt. Meer flexibiliteit is van essentieel belang voor de financiële overlevingskansen van het OV. Dus het is de hoogste tijd voor een nieuwe manier van rijtijden analyse.
Als er een NeTEx-standaard is goedgekeurd door de Strategic Committee en er komen echte bestanden beschikbaar, dan is dat voor ons het moment om een staging database te maken en een integratie-script te ontwikkelen naar de TMWalker ODS database. Inmiddels hebben we staging databases voor:
- DOVA codespaces (1.1)
- DOVA enumerations (1.1)
- DOVA authorities (1.1)
- DOVA networks (1.1)
- DOVA tarriffzones (1.1)
- Centraal Haltebestand met PassengerStopAssignments
- Arriva TimeTables (1.0, 9.1.0)
- CXX TimeTables (1.0)
- HTM TimeTables (9.1.1)
- DeLijn TimeTables (20201114) (voor onze zuidelijke vrienden)
We houden de versies aan zoals ze vermeld staan in de bestanden en niet zoals ze zouden moeten zijn conform de documentatie.
We bouwen al meer dan 15 jaar voort op onze vertrouwde TMWalker ODS database, een zelf doorontwikkelde Europese Transmodel database. Veel bronnen van OV-data hebben we al geimporteerd in ons eigen centrale systeem en in de versies onze klanten. En omdat we puur zijn in de leer van het datamodelleren, komt het maar zelden voor dat we de databasestructuur moeten aanpassen. Ook voor NeTEx is dit maar zeer beperkt nodig geweest. (It’s just Public Transport data…) Uiteraard leveren we onze bestaande klanten een patch voor deze NeTEx databaseuitbreidingen en garanderen we dat de TMWalker analyse programmatuur er mee kan omgaan.
De staging databases zijn bij ons aan te schaffen voor een vriendelijke prijs. Wij garanderen het onderhoud en maken op verzoek een integratie-script naar uw database structuur. Uiteraard kunt u ook een TMWalker database aanschaffen waar alles op aansluit 😉
Bel (040-2390620) of email ons als u meer wilt weten..
0 reacties