(040) 2390620 info@vanl.nl

Van feng shui tot het kleurschema

door | aug 19, 2019 | Nederlands | 0 Reacties

Eind vorige maand was het eindelijk zo ver; onze langverwachte start in het nieuwe kantoor in Eindhoven (Gebouw Twinning, De Zaale 11)! Naast de nieuwe locatie begonnen er ook maar liefst vijf nieuwe werknemers. De komende weken gaan we ze uitgebreid aan je voorstellen, maar voor nu focussen we nog even op iets anders.

Zoals je misschien al hebt gelezen in onze vorige mailing, bevindt ons kantoor zich op het terrein van de TU Eindhoven en zijn we een samenwerking met TWICE aangegaan. In deze blog duiken we de diepte in en lees je meer over de filosofie achter de indeling van de ruimte.

 

De indeling

Voordat we aan de slag zijn gegaan met het indelen van het kantoor, hebben we een plan van aanpak gemaakt. Stap 1? Vloertje leggen. Aangezien de ruimte ongestoffeerd werd opgeleverd, zijn wij druk bezig gegaan met het leggen van laminaat. We hebben ook de verwarmingen gewit zodat ze paste bij de vers geschilderde muren en hiermee was de laatste hand gelegd aan een mooie basis om op te bouwen (letterlijk en figuurlijk).

Op de afbeelding hieronder is schematisch te zien hoe de ruimte is ingedeeld; twee werkeilanden, 5 werkplekken, een kast om de ruimte te scheiden en een vergadertafel aan de rechterkant. Het lijkt in eerste opzicht een simpele indeling, maar hierachter zit meer redenatie dan je misschien zou verwachten.

Het kleurenschema

Na een onderzoek naar kleuren en de psychische effecten ervan zijn we op een simpel schema beland; wit, zwart, hout en natuurlijk groen, met af en toe een frisse kleur tussendoor. De neutraliteit van dit kleurenschema zorgt voor rust en productiviteit en het groene van de planten stimuleert creativiteit en zorgt daarnaast voor meer zuurstof in de ruimte. Deze planten zijn zo geplaatst dat er vanuit elke werk of vergaderplek zicht is op wat groen. Ook de aanwezigheid van enkele felle kleuren heeft het effect van verbeterde creativiteit. Deze twee effecten willen we waarborgen in de komende projecten.

Bij binnenkomst door de deur (rechts onderin in de afbeelding), ziet men als eerste de vergadertafel en de kast die ruimte opdeelt in twee gedeeltes; werken vs. vergaderen. De kast ontneemt vanaf de vergadertafel zicht op de werkplekken en vice versa. Rechts naast de vergadertafel hangen 3 lijsten; elk om een project/verhaal/huidige ontwikkeling weer te geven. Op de kast staat een scherm waarmee we makkelijk presentaties en demo’s kunnen geven.

 

De werkplekken

De werkplekken aan de linkerkant van de ruimte zijn verdeeld over twee werkeilanden. Met deze indeling heeft elke werknemer een soort ‘hoekje’; zijn/haar rug is redelijk tot volledig afgeschermd van de ruimte en ook dit creëert rust en productiviteit volgens de regels van feng shui. Tevens heeft met deze opstelling elke werknemer de mogelijkheid om zonder te verplaatsen de buitenlucht te zien. De bureaus zelf zijn sta/zit-bureaus; aangezien het grootste deel van ons werk zich achter een scherm afspeelt is het belangrijk om af en toe de benen te kunnen strekken. Doordat alle meubels los staan van de muur zijn de werkplekken ook gemakkelijk te bereiken na binnenkomst.

De hoeveelheid ramen in deze ruimte geeft een mooi uitzicht op de Karpendonkse Plas, maar ook een enorme uitdaging als het gaat om een kantoor met veel computerschermen. Schermen die in lijn staan met de richting van zoninval hebben de neiging deze te reflecteren en hierdoor kan werken enorm onprettig worden. Ook hiermee is rekening gehouden bij het plaatsen van de bureaus – zo staat elk scherm haaks op de zoninval.

Kortom; wij denken zo de ideale werkplek te hebben gevormd voor de projecten en ontwikkelingen die voor de deur staan. Mocht je benieuwd zijn hoe dit allemaal in werkelijkheid is uitgepakt of wil je de nieuwe werknemers alvast ontmoeten; onze deur staat altijd open voor een kopje koffie.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share This

Share this post with your friends!